صافکاری و نقاشی خودرو ام جی

تصادف یکی از اتفاق هایی که حداقل یک بار همه ی ما آن را تجربه خواهیم کرد.گاهی اوقات تصادفات موجب می شود تا اتومبیل ما دچار خسارت ها زیادی گردد.در این صورت باید خودرو را نزد یک صافکار و نقاش در نمایندگی MG معتبر ببریم.
پیدا کردن یک صافکار و نقاش ماشین ام جی متخصص یکی از دغدغه های افرادی است که ماشین هایی مانند ام جی دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با صافکاری و نقاشی خودروی ام جی بیشتر صحبت کنیم…

ویژگی های یک صافکار و نقاش خوب خودروی ام جی:

  1. یک صافکار حرفه ای معمولا سعی در این دارد تا تعمیرات ظاهری خودروی ام جی را حتی الامکان بدون رنگ انجام دهد تا مالک خودرو دچار ضرر و زیان مالی کمتری شود.
  2. یک صافکار حرفه ای حتی الامکان سعی میکند تا قطعات خودروی ام جی مانند:سپر،گل گیر و…را تعویض نکند.
  3. ضخامت بتونه کاری یک صافکار حرفه ای معمولا در قسمت های صاف شده بسیار نازک است.
  4. نتیجه کار یک رنگ کار حرفه ای این است که قسمت های رنگ شده ی خودروی ام جی، هم رنگ سایر قسمت های بدنه خودرو خواهد شد و همچینین مرزی بین قسمت رنگ شده و سالم خودرو نباید وجود داشته باشد. برای سنججش کیفیت کار نقاش خودرو باید پس از بررسی قسمت های رنگ شده خودرو از فاصله 10 تا 15 متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود نداشته باشد. همچنین شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و رنگ نشده باید دقیقاً مشابه یکدیگر باشند.
  5. یک نقاش حرفه ای باید بدون داشتن کد رنگ بدنه ماشین، رنگی مشابه سایر قطعات بدنه خودرو بتواند بسازد. زیرا رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر می کند و نقاش باید رنگ را مطابق بدنه خودرو در آن شرایط بسازد.
  6. یک صافکار و نقاش حرفه ای باید در حین تعمیرات خودرو و پس از باز و بسته کردن قطعات خودرو، قطعات را درجای مناسب خود قرار دهد و هیچ وسیله ای را جا به جا نکند.
  7. صافکار حرفه ای باید بدنه ی خودرو را به طور کامل قرینه سازی کند در غیر اینصورت باید به حرفه ای بودن او شک کنید.
  8. یک نقاش و صافکار حرفه ای قیمت متناسبی را برای کار خود تعیین می کند و همچنین هزینه تمام کار را در ابتدای شروع پروژه با مشتری مطرح می کند.
  9. یک نقاش و صافکار حرفه ای مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز دارد و یک کار را سر وقت تعیین شده تحویل مشتری خواهد داد.
  10. توجه به تمیزی خودرو امری بسیار مهم است.یک نقاش و صافکار حرفه ای حتما باید پیش از شروع کار نقاشی خودرو ، سایر قسمت های بدنه را به خوبی بپوشاند تا در اصطلاح،گرده رنگ بر روی سایر قسمت های بدنه ننشیند.
  11. توجه به سایر قسمت های بدنه از ویژگی های بارز یک صافکار حرفه ای می باشد.در یک صافکاری و نقاش خودرو به فاصله و درز نقاط بدنه باید توجه کنند.به عنوان مثال در صورت صافکاری کردن درب سمت راننده،باید فاصله درب با گلگیر در هر دو سمت خودرو برابر باشد.
  12. پس از پایان کار نقاشی خودرو و تحویل آن به مشتری، مجموعه صافکاری و نقاشی وظیفه دارد پس از چند روز اقدام به پولیش کردن قسمت های رنگ شده خودرو نماید.
  13. یک مجموعه ی رنگ کاری و صافکاری وظیفه شناس باید خواسته های مشتری را برآورده کند و درصورت انتقاد مشتری سعی در رفع خطا کند.

آشنایی با اصطلاحات صافکاری:

  • شاسی کشی خودرو

شاسی کشی خودرو کاری است که برای بازگرداندن شاسی خودرو به محل اولیه انجام میگیرد. شاسی کشی خودرو معمولا توسط جرثقیل و یا جک انجام می گیرد. شاسی کشی هنگامی ضرورت پیدا می کند که ضربه حاصل از تصادف شدید باشد و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.

  • دستگاه مکش

دستگاه مکش دستگاهی است که با مکش، قسمت فرورفته شده ی بدنه ی خودرو را بیرون می کشد. این دستگاه بیشتر برای خودروهای ام جی که طراحی منحنی دارند کاربرد دارد. استفاده از دستگاه مکش، پیش نیاز و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش و آسیب به بدنه و رنگ خودرو، قطعه را صاف کند.

  • رنگ کوره ای

رنگ کاری کوره ای ( مراحل نقاشی در اتاق رنگ) ، عملی است که تنها توسط تعمیرگاه های مجهز و تخصصی که مجهز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ هستند،صورت می گیرد.برخی تعمیرگاه ها برای سرعت بخشیدن به خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده می کنند. این موضوع ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.

یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای این است که این نوع رنگ اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد حل نمی شود، اما رنگی که توسط نقاشی بدون اتاق رنگ اجرا شده باشد پس از تماس با تینر فوری 20 هزار ور خواهد آمد و ظاهر خودرو خراب خواهد شد.

  • پولیش خودرو

رنگ روی بدنه خودرو، شامل 8 تا 10 لایه رنگ که روی هم قرار می گیرند، می باشد. پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و در نتیجه بدنه خودرو شفاف تر و صیقلی تر خواهد شد .پولیش لزوما باید توسط متخصص انجام شود زیرا زمان بندی مشخصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش غیر اصولی به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند.پس این کار به طور مداوم اصلا توصیه نمی شود.

واکس پولیش نیز عملی است بسیار مشابه پولیش که تنها بدنه ی خودرو را براق می کند اما لایه ای از رنگ را بر نمی دارد. افرادی که قصد دارند بدنه ی ماشین خود را جلا دهند، معمولا از واکس پولیش استفاده می کنند.

  •  صافکاری نقاشی خودرو

صافکاری بدون رنگ باتوجه به دقت و کیفیت ساخت خودروهای خارجی مانند ام جی و وجود سنسورهای فراوان در خودروی ام جی و کیفیت بالای مواد به کار رفته شده در ساخت آنها،یک کاری است که حتما باید آن را به کاردان سپرد.

چه بسا سپردن کار به افراد ناشی موجب ایجاد ضررو زیان به خودروی ام جی خواهد شد و همچنین باعث افت شدید قیمت خودرو خواهد شد.

معرفی صافکاری و نقاشی به روش نوین در نمایندگی رسمی ام جی در ایران:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دیگر روش های سنتی صافکاری و نقاشی قدیمی منسوخ شده است و روش های جدید تری برای این کار به وجود آمده است. روش های صافکاری خودروی نوین شامل صافکاری با دستگاه هات باکس، صافکاری با دستگاه نقطه زن، صافکاری با دستگاه بادگیری، صافکاری با دستگاه مکش و چسبی، صافکاری با میله های PDR و روش های صافکاری بدون رنگ، صافکاری میله ای و صافکاری PDR می باشد.

  • مزایای صافکاری به روش مدرن
  1. بر عکس روش سنتی هیچ رد و اثری از صافکاری باقی نخواهد ماند
  2. نیاز به بازکردن قطعات جهت صافکاری نیست.
  3. عدم آسیب به رنگ فابریک خودرو
  4. عدم نیاز به برش قسمت های دوبل خودرو
  • معرفی روش صافکاری با ابزار چسبی تگرگ کش

ابزار چسبی تگرگ کش کارکردی مشابه دستگاه مکش دارد با این تفاوت که از این دستگاه می توان تنها در نواحی با آسیب دیدگی کمتر استفاده کرد.لازم به ذکر است استفاده از این ابزارها برای صافکاری نیازمند دانش تخصص می باشد و برای اینکار حتما باید به نمایندگی های رسمی مراجعه کرد.

  • معرفی روش صافکاری با دستگاه بادگیر بدون رنگ

معمولا هنگامی که آسیب دیدگی سطح بدنه ی خودرو به گونه ای باشد که ورق آهنی خودرو دچار دفرمگی و له شدگی شده باشد از روش صافکاری با دستگاه بادگیر برای صافکاری بدنه ی خودرو استفاده می گردد.

  • معرفی دستگاه نقطه زن

گاهی اوقات برای انجام صافکاری در برخی نواحی خودرو نیاز است تا با ایجاد برش در قسمت های دوبل مسیر دسترسی به نواحی آسیب دیده فراهم شود.در این مواقع دستگاه نقطه زن به ما کمک می کند تا بدون برش به این نواحی دسترسی پیداکنیم.

  • دستگاه هات باکس در صافکاری خودرو

از دستگاه هات باکس در صافکاری معمولا برای اصلاح فرم قسمت هایی از بدنه خودرو که بصورت نقطه ای و یا به اصطلاح دچار تگرگ خوردگی شده است استفاده می گردد. این دستگاه به کمک نیروی الکترو مغناطیس سطح آسیب دیده و ضرب دیده شده ی بدنه ی خودرو را به حالت اولیه خود باز می گرداند.

  • صافکاری میله ای چگونه انجام میگیرد؟

در این روش از صافکاری، میله های صافکاری به اسم اهرم صافکاری یا چوموک کاری وظیفه ی صافکاری بدون رنگ درب، کاپوت، سقف، بدنه خودرو که دارای نقاط دوبل بسیاری هستند را ایفا می کنند. میله های صافکاری بدون رنگ با نشان اختصاری پی دی آر (PDR) شناخته می شوند. این میله ها معمولا دارای سری هایی به شکل های گرد، تخت، نوک تیز،قاشقی یا دم ماهی و اهرمی می باشند.

  • پروسه ی رنگ خودرو با اتاق رنگ:

اتاق رنگ،فضایی است برای رنگ کاری قطعات خودرو که کاملا ایزوله و بدون هرگونه آلوگی محیطی که از چسبیدن ذرات و کثیفی ها حین رنگ کاری خودرو جلوگیری می کند. معمولا اتاق های رنگ تنها توسط شرکت های مدرن و مجهز برای استفاده مراکزتعمیرگاهی تخصصی ساخته می شود.

دمای موجود دراتاق های رنگ معمولا بین ۲۳ تا۲۴درجه سانتی گراد با توجه به نوع رنگ مصرفی و عوامل موثر در خشک شدن رنگ انتخاب می شود .پس از اتمام پروسه ی رنگ آمیزی نوبت آن می شود تا قطعه از اتاق رنگ خارج گردد و برای پخت به کوره با دمای ۶۲ درجه منتقل گردد. گرمایش ۶۲ درجه ای به طور کاملا یکنواخت درسطح اتاق پخت رنگ متمرکز شده و موجب می شود تمام نقاط قطعه به صورت یکنواخت پخته شود.