ام جی درایران

چشم انداز خودروی ام جی در ایران

کمپانی ماشین سازی ام ‌جی (MG) که مخفف عبارت گاراژ موریس (اولین جایی که این خودروها در آن به وجود آمدند) می باشد، در سال ۱۹۲۳ توسط سیسیل کیمبر 33ساله و در انگلستان به وجود آمد. خودروهای ام جی بعدها به نماد خودروهای اسپرت انگلیسی تبدیل شد و حتی چند سالی رکورد سرعت زمینی در بین سایر خودروها نیز در دستان مدل EX181 کمپانی خودروسازی ام جی بود. کمپانی خودروسازی ام جی چندین سال است که تحت مالکیت شرکت سایک موتورز کشور چین مشغول به فعالیت می ‌باشد.

کمپانی خودرو سازی ام جی چندین سال پیش در اوج مشکلات اقتصادی بریتانیا، نتوانست خود را از بحران‌ اقتصادی خودروسازی بریتانیا نجات دهد و چندین بار بین شرکت‌های انگلیسی و غیر انگلیسی، دست به دست شد و چندین بار مرزهای ورشکستگی را طی کرد. به‌عقیده‌ی اکثر کارشناسان خودرو، اوج دوره ی پیشرفت کمپانی خودروسازی ام‌جی به سال‌های دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی بازمی‌گردد که در آن موقع این کمپانی خودروسازی با تولید خودروهای اسپرت و سبک ‌وزن دونفره، توانست اقشار متوسط جامعه انگلستان را جذب خودروهای تولیدی خود کند و آن ها را از تولیدات خود راضی نگه دارد.

ام جی ایرانیان

سهام کمپانی خودروسازی ام‌جی در سال ۱۹۶۷ به اتحادیه خودروسازی انگلیس واگذار شد و تا سال ۲۰۰۶، توسط شرکت بریتیش موتور، لیلاند، Rover، بریتیش ایرو اسپیس و حتی بی ‌ام‌ و آلمان نیز مسیر سختی را سپری کرد. این کمپانی، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵، کاملا ورشکسته شد و تا سال ۲۰۰۶، تولیدات خود را به صورت محدود وارد بازار میکرد و فروش بسیار کمی را در آن سالها در کارنامه ی خود ثبت کرد.

اغلب تولیدات این کمپانی خودروسازی در گذشته خودروهای کلاسیک و اسپرت روباز دو سرنشینه بود، اما به تازگی کمپانی خودروسازی ام جی خودروهای سدان و کراس اور پیشرفته ای تولید و وارد بازار خودرو کرده است.

خودروهای ام جی، امروزه به یکی از معروف ترین و محبوب ترین برندها در میان خودروسازان چینی تبدیل شده است، زیرا این کمپانی خودروسازی پیشینه ای ۹۰ ساله دارد و از آن مهم ترشرکت خودروسازی ام جی یک شرکت خودروسازی انگلیسی و پرقدمت است.

با توجه به تاریخچه ی خودروهای ام جی، امروزه شاهد بگوموهای زیادی میان هواداران خودروهای ام جی و گروهی از علاقه‌ مندان صنعت خودرو، درباره‌ی بریتانیایی بودن این برند خودرو سازی هستیم؛ زیرا مالکیت این کمپانی ماشین سازی را از سال ۲۰۰۸، سایک‌ موتورز چین بر عهده دارد. از سویی دیگر، با حضور پررنگ مهندسان و طراحان اروپایی در بسیاری از شرکت‌های چینی مثل جک و چری، بهبود کیفیت فنی و ظاهری خودروهای ساخت چین، به‌وضوح قابل مشاهده است. با این اوصاف و درحالی‌که دفتر مهندسی و طراحی ماشین ام جی انگلستان در بیرمنگام، هماهنگ با خط تولید این شرکت در چین فعالیت می‌کند، کاملا چینی یا بریتانیایی دانستن محصولات ام جی، نادرست به نظر می‌‌رسد.

اولین محصولی که چینی ها با نام خودروی ام جی وارد بازار خودروی خود و جهان کردند، خودروی ام جی 6 بود. هرچند خودروهای مدل ام جی 550، قبل از ام جی 6 در خط تولید قرار داشت، با توجه به اشتراک پلتفرم خودرو ام جی 550 با محصولی از روور؛ ام جی 550 یک خودروی مرتبط با طراحی انگلستان به حساب می آمد.

ام جی ایرانیان

پس از تولید کراس‌اور ام جی GS و هاچبک ام جی 3، حالا در کنار سدان ام جی 6، خودروی جدیدی به نام ام جی GT در سبد محصولات کمپانی خودروسازی ام جی دیده می‌شود تا یک سدان اسپرت با قیمت و توانایی‌های فنی پایین‌تر در مقایسه با ام جی 6، تولید شود. لازم به توضیح است خودروی ام جی 360 که در ایران و درشهر تبریز مونتاژ می‌شودو در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و از کیفیت به نسبت بالایی برخوردار می باشد.

نسل اول خودروی ام‌جی 5 سال ۲۰۱۲ عرضه شدند.این ماشین چینی با بدنه ی روئی 350 ساخت چین (Roewe 350) با نام ام ‌جی 350 عرضه ‌ای بسیار محدود در بازار خودروی ایران داشت. این خودروی مونتاژ کشورچین، همچنین به بازار انگلستان و استرالیا نیز راه یافت.

نسل دوم این ماشین چینی همچنین با طراحی بسیار خاص و منحصر به فرد و هماهنگ با سایر کمپانی های اروپایی، در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و تلاش دارد تا رقیبی ارزان‌قیمت برای خودروی هوندا سیویک سدان باشد.

این خودروی چینی از نمای رو‌به ‌رو و جانبی، بسیار شبیه خودروی ام‌جی 5 new و مرسدس بنز CLA می باشد. البته چراغ‌های اصلی این خودروی چینی، هماهنگی زیادی با زبان طراحی موجود در محصولات مدرن و جدید شرکت ام‌جی دارد و فراتر از یک خودروی چینی، جذاب و چشم‌ گیر می باشد.

حجم‌ دهی بسیارعالی سپر جلو، خطوط زیبا و چشم‌نواز روی درهای ورودی کابین، به همراه شیب ملایم سقف نکات مثبت طراحی بدنه خودروی ام‌جی 5 هستند.

بازار خودروهای ام جی در ایران چگونه است؟

حضور خودروهای کمپانی خودرو سازی ام جی در بازار خودروی ایران، در سالهای بسیار قبل با مدل های MG B و… شروع شد، اما در سال 1388، شرکت مدیا موتورز با توافق با مالک ام جی، سایک، موفق شد نمایندگی برند خودروسازی ام جی را در ایران اخذ کرده و به واردات خودروهای جدید کمپانی خودروسازی ام جی بپردازد.

شرکت مدیاموتورز خودروهای کمپانی خودروسازی ام جی 550، 6، 3، 350، GS و Gt را وارد مرزهای ایران کرد، بعد از گذشت چند سال کمپانی خودروسازی ام جی برای تولید خودروهایش در ایران با شرکت صنعت خودروی آذربایجان توافق کرد و مونتاژ MG 360 در شهرتبریز آغاز شد، ام جی برای گسترش حضور در ایران قصد همکاری با خودروسازی فردا را نیز دارد که این همکاری هنوز به نتیجه ای نرسیده.

ام جی ایرانیان