خدمات ویراموتور

خدمات خودرو در شرایط تحریم توسط شرکت ویراموتور

نتایج حاصل از ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان و عرضه کنندگان خودرو نشان دهنده این موضوع هستند که در طول چند سال اخیر که هیچ یک از شرکت های خدمات دهنده پس از فروش موفق به رتبه های قابل قبولی نشده اند و به اصطلاح در سطح استاندارد جهانی جایگاهی ندارند. و این نشان دهنده این موضوع است که خدمات پس از فروش خودرو با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد اصلا در وضعیت مناسبی قرار ندارد و مشتریان از این مساله اصلا راضی نیستند. در حالیکه خودروسازان خارجی سرمایه گذاری های کلانی را برای خدمات پس ار فروش صورت می دهند که متاسفانه در داخل کشور این موضوع به شرایط ایده آلی نرسیده است با اینکه طبق آمارهای ارائه شده آمار هر ساله رو به بهبود است اما در واقعیت به این شکل نمی باشد البته شرکت هایی مانند ویرا موتور هستند که با وجود شرایط نا مساعد و تحریم به بهترین نحو در حوزه خدمات رسانی خودرو فعالیت می کنند که البته تعداد این شرکت ها بسیار کم می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دلایل مختلف اختلال در خدمت رسانی در زمینه خدمات پس از فروش خودرو آشنا نماییم.

دلایل عدم رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو:

از دلایل اصلی عدم رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو کمبود قطعات یدکی، خواب طولانی‌مدت خودروها در تعمیرگاه‌ ها، نحوه برخورد نامناسب و ایراد در نحوه و زمان عیب‌ یابی و تعمیرات صحیح خودروهای معیوب می باشد. که دقیقا در سایر کشور این موضوعات اصلا وجود ندارد و به ندرت این موضوع پیش می آید که مشتریان با نبود و یا کمبود قطعات روبرو شود و یا عیب یابی به صورت صحیح برای خودروهایشان صورت نگیرد. زیرا خدمات پس از فروش خودرو یک موضوع مهم و یک روش جذب مشتری برای اغلب خودروساز های دنیا محسوب می شود و حاضر نیستند به هیچ وجه با اشتباه های کوچک و کم توجهی اعتبار آن ها خدشه دار شود ولی در کشور ایران این موضوع اهمیت چندانی نداشته به همین دلیل اعتماد و اطمینان مشتریان به خودروسازان بسیار کم است که این نکته ضعف بزرگی به شمار می آید.

خدمات ویراموتور

دلیل ضعف در خدمت رسانی خودروسازان:

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل در ایجاد این ضعف، کمبود و یا عدم سرمایه گذاری خودروسازان برای خدمات پس از فروش است که این ضعف زمانی بیشتر به چشم می آید که تعداد افراد متخصص کم باشد و همچنین تعمیرگاه ها از لحاظ فنی به خوبی به روز رسانی نشده باشند. که ایم مشکل به دلیل عدم هزینه و سرمایه گذاری برای آموزش و آماده نمودن نیروهای متخصص به وجود می آید که منجر به عدم عیب یابی به صورت صحیح و دقیق و در نهایت تعمیرات نادرست می شود. که البته در طول سال های اخیر شرکت های مختلفی مانند ویرا خودرو توانسته اند موفق به کسب رتبه های برتر در زمینه خدمات پس از فروش شوند و توانسته اند رضایت مشتریان را تا حد قابل توجهی بدست آورند.

یکی دیگر از دلایل ضعف در خدمت رسانی خودروسازان داشتن اولویت فقط در تولید خودرو می باشد که همین موضوع سبب می شود که از بودجه خدمات پس از فروش کم نموده و همان بودجه را در خط تولید خودرو بکار گیرند.. این موضوع باعث می‌شود در مواقعی موجودی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش پاسخگوی تقاضای مشتریان نباشد و در نتیجه، خودروهایی که به تعمیر احتیاج داراند به‌ دلیل عدم موجودی و کمبود لوازم یدکی، برای مدت طولانی در تعمیرگاه‌ ها بمانند.

خدمات ویراموتور

نقش تحریم ها در محدودیت خدمات رسانی:

علاوه بر موضوعات و ضعف های ذکر شده در حوزه خدمات پس از فروش خودرو خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در طول این سال ها شرکت های خدمات رسان در زمینه خودرو با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو شده اند زیرا زمینه ورود قطعات به کشور فراهم نمی باشد و صنعت خودرو سازی را به اصطلاح فلج نموده است و در تامین قطعات با کمبود شدیدی مواجه شده اند و در نتیجه کیفیت نهایی خودرو ها به دلیل عدم دسترسی به قطعات مرغوب بسیار پایین آمده که این موضوع به دلیل مراجعه بیشتر مشتریان به تعمیرگاه ها خدمات پس از فروش را هم درگیر نموده است. اعمال محدودیت های بین المللی بر اقتصاد کشور هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتریانشان به تعویق بیفتد اما در این میان شاهد ابتکار برخی از شرکت های مانند شرکت ویرا خودرو بسیار امید بخش است.

خدمات ویراموتور

نتایج حاصل از ارزیابی کیفیت خدمات پس از فروش:

در ارزیابی صورت گرفته بر روی نمایندگی‌های مجاز عرضه‌کننده خدمات پس از فروش خودروهای سبک، حوزه‌های فرآیندی از پذیرش گرفته تا ترخیص و نحوه ارتباط با مشتریان در مقایسه با الزامات آیین ‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در وضعیت مناسبی قرار ندارد. همچنین عدم‌ پرداخت خسارت خواب خودرو، عدم ‌تعویض خودرو در صورت تکرار عیب، نارسایی در فرآیند سفارش‌ گذاری و تامین قطعات یدکی، کمبود و یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالا باعث نارضایتی بیشتر مشتریان از خدمات رسانی پس از فروش شده است.

خدمات ویراموتور

فعالیت های خودرو سازان و شرکت های خدمات دهنده برای بهبود شرایط:

یکی از دلایل اصلی در ایجاد مشکل برای خودروسازان در زمینه خدمت رسانی به مشتریان عدم واردات قطعات به کشور است. این موضوع نیاز به دور زدن تحریم ها برای ورود به کشور و ادامه حیات خودروسازی دارد. اما در شرایط تحریم هیچ کدام از خودروسازهای خارجی حاضر به همکاری با خودروسازان داخلی نیستد بنابراین خودروسازان در تلاش هستند که با کمک دولت مکانیزم های جدیدی برای دور زدن تحریم ها ایجاد نمایند تا شاید از این طریق بتوانند با وارد نمودن قطعات مورد نیاز به خودروسازی بپردازند در صورت حل مشکل در تامین قطعات خودروسازان به تعهدات معوق خود عمل می نمایند زیرا این مساله، جزء تکالیف خودروسازان بوده و لازم است شرکت های خودروساز با درنظر گرفتن راهکارهای عبور از تحریم ها، زمان تولید خودروهای معوق را برای مشتریان مشخص کنند و جدول زمانبندی برای تحویل خودرو به مشتریانشان را اعلام کنند و رضایت مصرف کننده را در این زمینه جلب کند.

خدمات ویراموتور