برند ام جی در آستانه 100 سالگی

برند ام جی در آستانه 100 سالگی

یکی از برند‌های قدیمی خودروسازی در جهان که در آستانه ۱۰۰ سالگی خود قرار دارد، ام جی یا موریس گاراژ است. این برند خودروسازی در طول فعالیت خود فراز و نشیب‌ های زیادی را پشت سر گذاشته تا به جایگاه امروزی خود رسیده است.

خرید ام جی در ایران به عنوان یک خودرو خارجی گزینه مناسبی به نظر می‌ رسد و از سوی دیگر وجود نمایندگی ام جی فعال باعث شده تا مشتریان در صورت خراب شدن خودرو خود، به قطعات ام جی نیز دسترسی داشته باشند. به مناسبت ۱۰۰ سالگی این برند متخصصین ما در نمایندگی ام جی قصد دارند تاریخچه مختصری از کارنامه این برند در اختیار شما خوانندگان قرار دهند‌.

شروع فعالیت برند ام جی

شروع فعالیت برند ام جی

ام جی که مخفف موریس گاراژ است در سال ۱۹۲۰ و در بریتانیا تاسیس شد. موسسه این شرکت ویلیام موریس بود که فعالیت خود را با سرمایه ۴ پوند و در زمینه تعمیر دوچرخه شروع کرد. ولی بعد از آن در چند سال بعد سیسیل کیمبر شراکت خود را با ویلیام موریس آغاز نمود.

سیسیل کیمبر بر فردی کمال گرا و اخلا‌ق‌ گرا بود که توانایی‌ های مدیریت زیادی داشت و توانست انقلاب بزرگی در روند رشد این شرکت ایجاد کند. از همین رو در سال ۱۹۲۴ برند تجاری ام جی رسماً در بریتانیا ثبت شد. از آن سال این برند در زمینه تولید خودروهای مختلف فعالیت مداوم داشته و توانسته جایگاه خوبی در بازار پیدا کند.

اما در مسیر حرکت این برند چالش‌ های زیادی به وجود آمد که با بررسی کارنامه ام جی می‌ توانیم بهتر به این موضوع بپردازم.

ام جی ۲۸/۱۴، اولین خودرو برند ام جی

پیشرفته روزافزون اقتصاد اروپا بعد از اتمام جنگ جهانی اول پیشرفت‌ های زیادی را برای صنایع مختلف در این کشور به همراه داشت. همین رونق اقتصادی باعث شد تا توانایی مالی مردم برای خرید ام جی ۲۸/۱۴ افزایش یابد. یکی از نکاتی که در خصوص این خودرو باید بدانید این است که شخص سیسیل کیمبر به صورت مستقیم روی روند طراحی این خودرو نظارت داشته است.

در آن زمان قطعات ام جی به صورت مستقیم توسط همین شرکت تولید می‌شدند و این خودرو نیز به عنوان اولین اتومبیل اسپرت تولید شده توسط این شرکت شناخته شد. البته نباید فراموش کنید که بعد از آن نیز در سال ۱۹۲۵ خودرو ام جی مدل شماره ۱ به عنوان یک ماشین مسابقه‌ ای حرفه‌ ای تولید و راهی مسابقات شد.

برنده شدن مدال طلا توسط این خودرو باعث شد تا در شرکت ام جی شاهد تولید خودروهای ورزشی و مسابقه‌ ای بیشتری باشیم.

خرید ام جی

ام جی مدل تایپ ام ۱۹۲۹

قیمت پایین خودرو باعث شد تا افراد بیشتری به سمت خرید ام جی بیایند و در آن زمان نیز از این اتومبیل به عنوان یک خودروی اسپرت با قیمت مناسب یاد میشد. قیمت این خودرو ۱۷۵ پوند بود و می‌ توانست با سرعت حداکثر ۶۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. همچنین در این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر استفاده شده بود که همگی تولید شده از قطعات ام جی بودند.

این خودرو در آن زمان با اقبال مناسبی روبرو شد و هنوز هم در رویدادهای مختلف که در آن خودروهای کلاسیک را به نمایش می‌ گذارند، می‌ توانیم نسخه‌ هایی از آن را مشاهده کنیم.

خودرو ام جی مدل K3 مگنت

برخی از قطعات این خودرو که در سال ۱۹۳۳ تولید شده بود به عنوان قطعات ام جی شناخته نمی‌ شدند. به عنوان مثال موتور سوپرشارژر این خودرو در ابتدا توسط برند پاور پلاس تولید می‌ شد و بعد از آن نیز برند مارشال و وظیفه تولید آنها را برعهده داشت. موفقیت خودرو در مسابقات جایزه کلاس ۱۱۰۰ سی سی باعث شد تا این خودرو محبوبیت بسیاری در جهان پیدا کند.

به خصوص اینکه در کلاس ۱۱۰۰ سی سی اسپرت برای اولین بار پیروز میدان مسابقات ماشین سواری یک برند خودرویی غیر ایتالیایی بود.

خودرو ام جی مدل TC میجت

اولین خودروی تولید شده توسط کمپانی ام جی بعد از جنگ جهانی دوم خودروی ام جی TC میجت بود که در در سال ۱۹۴۷ تولید و روانه بازار گردید. از این خودرو در بازار آمریکا استقبال زیادی به عمل آمد و در جهان نیز توانست فروش خوبی داشته باشد.

هنوز هم رکورد فروش محصولات ام جی متعلق به این خودرو است که ۱۰ هزار دستگاه در فروش جهانی به ثبت رساند. از سوی دیگر این خودرو به عنوان آخرین مدل دارای محور محرک جلو تولید شده توسط برند ام جی است.

خودروی ام جی MGA مدل ۱۹۵۵

در سال ۱۹۵۵ و به طور کلی دهه ۵۰ میلادی برند ام جی و سایر شرکت‌ های فعال در بریتانیا توانستند به واسطه رونق اقتصادی رشد بیشتری را تجربه کنند. این خودرو به عنوان اولین محصول با سقف فولادی نیز روانه بازار شد و افرادی که قصد خرید ام وی را داشتند به خوبی از آن استقبال کردند.

بیش از صد هزار نسخه از این اتومبیل‌ ها تولید و روانه بازار شد که توانستند در بازار جهانی و به خصوص ایالات متحده موفقیت‌ های خوبی به دست بیاورند. یکی از مزایای این خودروها برای افرادی که قصد خرید ام جی داشتند این بود که همین اتومبیل دقیقاً با مشخصاتی که در اختیار مشتری قرار می‌ گرفت، در مسابقات ۲۴ ساعته لمان شرکت کرد.

خودرو ام جی EX 181

این خودرو که به صورت تخصصی برای مسابقات رانندگی طراحی و تولید شده بود، برای انتقال نیرو از سیستم دیفرانسیل عقب استفاده می‌ کرد و طراحی آن از قطره آب الهام گرفته بود که باعث شده بود آیرودینامیک بسیار بالایی در اختیار راننده بگذارد. یکی از مزایای بسیار جالب این خودرو در سال ۱۹۵۹ سرعت بالای آن بود که توانست رکورد ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار بگیرد و به عنوان پرسرعت‌ ترین خودروی جهان شناخته شود.

خودرو ام جی مدل MGB

شروع ساخت این مدل از خودرو ام جی در سال ۱۹۶۲ شروع شد و داشتن طراحی فوق العاده و عملکرد عالی باعث شد تا این خودرو اسپرت محبوبیت زیادی در بازار پیدا کند. خرید ام جی MGB به شکل گسترده در بازار جهانی باعث شد تا این خودرو بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه از این اتومبیل در جهان به فروش برسد.

قطعات ام جی طراحی شده برای این خودرو و طراحی آن ارتقا پیدا کرد. MGB GT V8 به عنوان یکی از مدل‌ های تکامل یافته این خودرو بود که در سال 1973 وارد بازار جهانی شد.

قطعات ام جی

خودروی ام جی مدل MGF

یکی از نکات جالب در مورد خودرو MGF این است که زمانی وارد بازار شد که شرکت ام جی به مالکیت BMW درآمده بود. این خودرو به عنوان یکی از محصولات مشترک و با همکاری دو برند و در سال 1995 تولید شد. دلیل واگذاری شرکت ام جی در آن دوره زمانی کمبود شدید منابع برای تولید قطعات ام جی و مشکلات مالی شدیدی بود که برای کمپانی موریس گاراژ بوجود آمد.

خودروی ام جی MG6

یکی از تغییرات بسیار عمده در کمپانی ام جی که دنبال کنندگان و طرفداران این برند را انگشت به دهان گذاشت، همکاری و یا به عبارتی شراکت موریس گاراژ بریتانیا با شرکت سایک موتور چین بود. حاصل این همکاری خودروی MG6 بود که در سال 2009 تولید و وارد بازار گردید. طراحان این خودرو در زمان ساخت سعی کردند قطعات ام جی به کار رفته را به شکلی در نظر بگیرند تا از این محصول به عنوان یک خودروی جوان پسند در بازار یاد شود.

در حال حاضر نیز برند ام جی با سرمایه گذاری و همکاری در ساخت چین فعالیت خود را ادامه می‌ دهد. همین باعث شده تا افرادی که قصد خرید ام جی را دارند تا حدودی به دلیل چینی بودن این خودرو دلسرد شوند. اما نباید فراموش کنید که هنوز هم طراحی این خودرو در دفتر مرکزی بیرمنگام انگلیس انجام می‌ شود.

همچنین تولید آن نیز زیر نظر متخصصین و بازرسان فعال در شرکت موریس گاراژ باعث شده تا این برند در کل جهان همچنان به عنوان یک برند انگلیسی شناخته شود.

سخن نهایی

برند ام جی با این که کارنامه بسیار خوبی دارد، اما در طول تاریخ فعالیت خود همواره با چالش‌ های شدیدی مواجه شده است که باعث تغییر مدیریت و گاهی رویکردهای آن نسبت به تولید خودرو شده است. وجود تمامی این تغییرات باعث شده تا برند ام جی به عنوان یکی از تولیدکنندگان انعطاف پذیر در جهان شناخته شود.

این برند در حال حاضر نیز به شرکت سایک موتور چین همکاری دارد و البته نباید فراموش کرد که جزئیات این همکاری به شکل دقیق برای افراد علاقمند به دنیای خودرو هنوز روشن نیست. ولی به هر حال کیفیت مناسب و کارایی بالا که در کنار قیمت مناسب توجه همه را جلب کرده، برای مشتریان بازار ایران جذاب بوده و شاهد افزایش استقبال از این برند در ایران هستیم.

برای خرید ام جی می‌ توانید سراغ نمایندگی‌ های فعال در ایران بروید و در نظر داشته باشید که خرید از نمایندگی ام جی می‌ تواند انتخابی مطمئن و شایسته برای شما باشد.

سوالات متداول

برند خودروسازی ام جی فعالیت خود را از چه زمانی شروع کرد؟

کمپانی ام جی از سال 1920 به عنوان تعمیرگاه دوچرخه فعالیت خود را شروع کرد، اما کم کم شروع به گسترش کرد تا در سال 1924 اولین مدل خودروی خود را وارد بازار نمود.

چه کسانی برند ام جی را تاسیس کردند؟

ویلیام موریس ابتدا این شرکت را تاسیس کرد و در سال های بعد با همکاری سیسیل کیمبر توانستند این برند را به تمامی جهان معرفی کنند.

چند سال از شروع فعالیت برند ام جی می‌ گذرد؟

حدود 100 سال از شروع فعالیت این برند می‌ گذرد و در طول این سال ها سختی‌ های زیادی را پشت سر گذاشته که باعث ایجاد تغییرات زیادی در مالکیت و مدیریت این شرکت شده است.

آیا برند ام جی به عنوان یک برند چینی در جهان شناخته می‌ شود؟

خیر، با این که مرکز تولید این برند در کشور چین است؛ اما روند طراحی آن در دفتر مرکزی واقع در بیرمنگام بریتانیا انجام می‌ شود.

چرا برند ام جی به چین واگذار شد؟

این برند با شرکت سایک موتور چین شروع به همکاری و شراکت کرد، از همین رو نمیتوان گفت که واگذار شده است. اما دلیل اصلی برای انجام این همکاری مشکلات شدید مالی و کمبود منابع لازم برای تولید خودرو بود.