روغن گیربکس دو کلاچ ام جی

تعویض روغن گیربکسDCT یا دبل کلاچ

یکی از اجزای بسیار مهم و قطعات و لوازم یدکی ام جی در تمامی خودروها علی الخصوص خودروهای ام جی، گیربکس خودرو می باشد. یکی از انواع گیربکس ها که در خودروهای گران قیمت و لوکس مانند خودروهای ام جی به کار گرفته می شود، گیربکس اتوماتیک (DCT) می باشد.

گیربکس Dual Clutch یا DCT نوعی گیربکس با دو محور است که سیستم دنده ی اتومبیل بر روی آن قرار می گیرد. در ماشین هایی با گیربکس دبل کلاچ مانند خودروهای ام جی، از یک محور برای چرخ دنده های مساوی و از محور دیگر برای چرخ دنده های معکوس خودرو استفاده می شود. یکی از کلاچها در این سیستم گیربرکس مسئول تعویض دنده های زوج 2 و 4 و 6 و دیگری مسئول تعویض دنده های فرد 1 و 3 و 5 است
دلیل به کاربردن این نوع گیربکس، راحتی راننده برای تعویض دنده ی خودرو است. هنگام رانندگی با خودروهای گیربکس دبل کلاچ، در دنده اول، محور دیگر کلاچ غیرفعال می شود.

گیربکس های دبل کلاچ، در واقع نوعی گیربکس دستی manual است که دو گیربکس به کاربرده شده در آن در یک سیستم عمل میکند. روغن گیربکس به کار رفته شده در این نوع سیستم گیربکسی با نام DSG نیز مخفف Gearbox Shift Direct شناخته می شود. در گیربکس DCT همچنین ساختار گیربکس به صورت هیدرولیکی Hyudraulic Structur میباشد و کلاچ در این نوع سیستم داخل روغن گیربکس غوطه ور می شود.

تاریخچه‌ی تولید گیربکس های دبل کلاچ:

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، گیربکس دبل کلاچ در اصل نوعی گیربکس اتوماتیک است که از دو کلاچ با عملکرد های متفاوت تشکیل شده است. این نوع گیربکس در بین ماشین بازان به گیربکس نیمه اتوماتیک، دستی بدون کلاچ و دستی خودکار نیز شناخته می شود.

نکته ای که در رابطه با گیربکس های دبل کلاچ وجود دارد این است که در این نوع گیربکس‌ها امکان تعویض دنده‌ی دستی بدون کلاچ هم وجود دارد که به همین دلیل گاهی به‌ این نوع کلاچ، کلاچ نیمه اتوماتیک هم گفته می‌شود.
گیربکس DCT یا دبل کلاچ اولین بار توسط مهندسی فرانسوی، ادولف گکرس پیش از جنگ جهانی دوم اختراع شد اما در آن زمان هرگز نمونه‌ی کاملی از آن در خودروها استفاده نشد.

روغن گیربکس دو کلاچ ام جی

اولین نمونه‌ی کامل شده ی این نوع کلاچ توسط هری وبستر، مهندس بریتانیایی در شرکت اتوموتیو پروداکتس (Automotive Products) روی مدل‌هایی چون نسل اول فورد فیستا، فورد رنجر و پژو 205 در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، نصب شد.

پس از گذشت زمان طولانی، مهندسان کمپانی پورشه و آئودی نمونه‌های مخصوص به خود از این نوع کلاچ را در خودروهای مسابقه‌ای تولیدی خود استفاده نمودند. گیربکس دوکلاچه‌ی پورشه موسوم به PDK در مدل‌های 956 و 962C نصب شده بود. پس از این فولکس‌واگن با نسل چهارم هاچ‌بک گلف نسخه‌ی R32 اولین خودروی جاده‌ای مجهز به گیربکس DCT را عرضه کرد. تا به امروز، فولکس واگن و فورد بزرگ‌ترین خودروسازانی بوده‌اند که از گیربکس DCT در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

نحوه ی عملکرد گیربکس دوکلاچه چگونه است؟

در رابطه با نحوه ی عملکرد گیربکس DCT باید به نحوه ی کارکرد گیربکس دستی اشاره کرد. معمولا در جعبه‌دنده‌های دستی، راننده برای تعویض به دنده‌ی بالاتر، پایین‌تر یا عقب ابتدا باید پدال کلاچ را تا انتها فشار دهد. با این‌ عمل، ارتباط بین پیشرانه و گیربکس و درواقع جریان قدرت خودرو قطع می‌شود. پس از فشردن پدال کلاچ، با استفاده از دسته‌دنده، تعویض دنده انجام می‌شود؛ در این زمان یک طوقه‌ی دندانه‌دار از یک چرخ‌دنده به‌سمت چرخ‌دنده‌ای با ابعاد متفاوت حرکت می‌کند.

اجزایی با نام سینکرونایزرها (Synchronizer) در خودرو پیش از ساییده شدن چرخ‌دنده‌ها به‌یکدیگر، آن‌ها را به‌صورت هماهنگ با هم مرتبط می سازد. پس اتصال طوقه با چرخ‌دنده‌ی جدید که با حرکت دادن دسته‌دنده اتفاق می‌افتد، پدال کلاچ رها می‌شود تا دوباره ارتباط بین پیشرانه و گیربکس برقرار و انتقال قدرت به چرخ‌ها انجام شود.
با توجه به این ها در گیربکس‌های دستی قدیمی، جریان انتقال قدرت خودرو دائمی نیست و به‌صورت فعال،غیرفعال و فعال انجام می‌گیرد. این فرآیند موجب ایجاد پدیده ی اختلال گشتاور و تکان محسوس خودرو در هنگام تعویض دنده‌ می‌شود.

در گیربکس‌های DCT همچنین، دوکلاچ موجود در سیستم توسط ابزار الکترونیکی و هیدرولیکی و بدون دخالت راننده کار می‌کنند. در این نوع گیربکس که در حقیقت نوعی گیربکس نیمه خودکار است، کلاچ‌ها به صورت مستقل عمل می کنند. برای مثال در یک خودروی دارای جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی DCT، یک کلاچ با دنده‌های ۲،۴ و ۶ و کلاچ دیگر با دنده‌های اول، سوم، پنجم و عقب درگیر است. این موضوع باعث می‌شود که خبری از اختلال ارتباط بین پیشرانه و گیربکس نباشد.

همانطور که در بالاتر گفتیم، در گیربکس های DCT، دنده‌های زوج و فرد روی دو شفت با طرح هم‌مرکز قرار گرفته اند. کلاچ بزرگ‌تر در این سیستم با دنده‌های زوج و کلاچ کوچک‌تر با دنده‌های فرد در ارتباط است؛ برای همین است که اختلالی در انتقال قدرت این اتومبیل ها انجام نمی‌شود و تعویض دنده در سرعت بالا انجام می شود. تفاوت دیگر DCT با گیربکس‌های اتوماتیک، نبود مبدل گشتاور در آن است. گیربکس‌های DCT از کلاچ‌های چندصفحه‌ای خیس یا دو کلاچ یک صفحه‌ای خشک استفاده می‌کنند. در نوع خیس، سیال موجود از ایجاد حرارت و اصطکاک زیاد جلوگیری می‌کند. در این طرح گیربکس توانایی مدیریت گشتاورهای بالاتر از ۳۵۰ نیوتن‌متر را دارد. از طرفی در نوع خشک، نهایت گشتاور به ۲۵۰ نیوتن‌متر محدود است، اما مصرف سوخت بسیار بهینه‌تر خواهد بود. نوع خیس در خودروهای پرفورمنس و قدرتمند و نوع خشک در مدل‌های شهری و اقتصادی استفاده می‌شود.

تعویض روغن گیربکس دبل کلاچ در نمایندگی خودروی ام جی:

یکی از خدمات فوق العاده شرکت ام جی ایران، تعویض روغن گیربکس دبل کلاچ در خودروهای ام جی است. این شرکت این کار را با کمترین هزینه و به روز ترین روش ها انجام خواهد داد.

از سایر خدمات شرکت ام جی ایران می توان به این موارد اشاره نمود:

  • نوبت دهی اینترنتی ام جی
  • خرید و فروش خودرو ام جی
  • خدمات پس از فروش ام جی
  • سرویس در محل ام جی
  • قطعات گیربکس ام جی