توربوشارژ در خودرو +نکات نگهداری بهتر از موتورهای توربو

توربوشارژ در خودرو +نکات نگهداری بهتر از موتورهای توربو

توربوشارژ یا به اصطلاح دیگر پرخوران سیستمی است که می تواند موجب افزایش قدرت موتور خودرو تا 50 درصد بدون فشار به موتور خودرو می باشد. این سیستم برای اولین بار در سال ۱۸۸۵ توسط یک مهندس آلمانی به نام دایملر مطرح شد که این طرح سال ها بعد توسط آلفرد بوچی گسترش پیدا کرد.
هدف از طراحی توربو شارژ این بود که این وسیله هوای فشرده را به سیلندر خودرو تزریق کند و با این کار موجب افزایش قدرت موتور خودرو گردد. هرچه هوای بیشتری به موتور خودرو تزریق گردد، اکسیژن بیشتری برای احتراق در موتور ایجاد می شود و این امر موجب افزایش قدرت موتور خودرو می گردد.
سیستم توربو شارژ باعث کم حجم تر شدن کار موتورخودرو و سبک و قدرتمند تر شدن آن ها شد.به طور کلی سیستم توربوشارژ از دو توربین به وجود آمده است که این دو توربین با یک شفت به هم متصل شده‌اند. یکی از توربین‌های توربوشارژ در مسیر ورود هوای موتور ماشین و دیگر در مسیر خروج دود قرار می‌گیرد.

اجزای تشکیل دهنده ی سیستم توربوشارژ:

اجزای تشکیل دهنده ی سیستم توربوشارژ:

به طور کلی سیستم توربو شارژ از دوبخش اصلی: کمپرسور و توربین به وجود آمده است که، هر دوی این بخش ها بر روی شفت نصب شده‌اند.
توربین به کاررفته در این سیستم توسط گازهای حاصل از احتراق موتور به حرکت در می آیند و در نتیجه انرژی حاصل شده از این چرخش موجب چرخش کمپرسور می شود و همین امر موجب تامین هوای سیلندرهای خودرو می گردد.

مزایای استفاده از توربوشارژ در سیستم خودرو:

  • کاهش آلودگی هوا در استفاده از خودرو علی الخصوص در شهرهای بزرگ
  • تولید انرژی بیشتر موتور خودرو
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت به علت افزایش راندمان موتور خودرو
  • افزایش قدرت موتور و کاهش فشار به خودرو
  • افزایش راندمان موتور خودرو بدون افزایش حجم موتور
  • قابلیت بهره بری از آن در وسایل نقلیه گوناگون
  • استفاده همه جانبه از آن در موتورهای دیزلی و بنزینی

معایب استفاده از توربوشارژر در سیستم خودرو:

  • تاخیر اولیه در شروع کاربا خودرو
  • حساسیت نشان دان نسبت به تعویض‌های دوره‌ای خودرو
  • بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری در شرایط اقتصادی کنونی
  • نصب و تعمیرات پیچیده
  • کاهش عمر قطعات به دلیل دمای بالا ایجاد شده در موتور خودرو

انواع توربوشارژ

انواع توربوشارژها:

  1. توربوشارژ حلزونی
    در توربوشارژ حلزونی، گازهای خروجی اگزوز خودرو با حرکت در یک مسیر حلزونی شکل، توربین توربوشارژ را به چرخش در می آورد و سپس از اگزوز خارج می‌شود.
  2. توربوشارژ حلزونی فزاینده سرعت
    توربو شارژرحلزونی فزاینده سرعت نوعی توربوشارژ است که دارای یک پوسته ی حلزونی و فزاینده سرعت یا دو حلزون و دو مجرا است. در این نوع توربوشارژ، گازهای ایجاد شده از احتراق ایجاد شده در موتور خودرو، ابتدا وارد به منیفولد و سپس وارد حلزون توربوشارژ می‌شوند اما پیش از وارد شدن گاز به توربین، گاز حاصل از احتراق از روی پرده‌های ثابت عبور می‌کنند تا با انرژی و زاویه متناسب به توربین برخورد کنند.
  3. توربوشارژر ضربانی
    در توربوشارژر ضرباتی، ضربه دودهای خروجی از سیلندر موجب افزایش سرعت توربوشارژر می‌شود.

برای نگهداری بهتر از توربوشارژ ها باید چه اقداماتی انجام داد؟

  1. از سوخت مناسب استفاده نمایید.
    شاید این موضوع را شنیده باشید که در خودروهایی با موتور توربوشارژ باید اکثر اوقات از بنزین های سوپر و بنزین هایی با عدد اکتان بالاتر استفاده نمایید.
    زیرا در موتور توربوشارژ، مرحله مکش و انفجار اهمیت بالایی دارد؛ زیرا دمای هوای ورودی به سیلندرخودرو به‌علت گذشتن از توربوشارژها، بیشتر از موتورهای عادی می باشد و در صورت استفاده از بنزین معمولی و بنزین هایی با عدد اکتان پایین، امکان ایجاد ضربه به‌علت خودسوزی ترکیب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع در موتور خودرو وجود دارد.
  2.  حواستان به روغن های مصرفی خودرویتان باشد.
    یکی از موارد مهم در افزایش طول عمر توربوشارژ ها، استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن می باشد. در گذشته توربوشارژها تنها با روغن موتورها خنک می‌شدند؛ اما در توربوشارژهای امروزی عمل خنک سازی علاوه بر روغن با سیال های خنک کننده نیز انجام می گیرد.
    یکی از بهترین روغن ها برای خنک سازی توربوشارژها، روغن‌های سینتتیک می باشد، زیرا این روغن از توربوشارژها در دماهای بالا به خوبی محافظت می‌کنند.
  3. از فیلتر هوا، روغن و سوخت های مرغوب استفاده کنید.
    توجه داشته باشید در سرویس های دوره ای خودرو، همیشه از فیلتر هوای مرغوب استفاده نمایید و سعی کنید فیلترهوای خودرو را به‌موقع آن تعویض کنید؛ زیرا در صورت تعویض دیر به دیر فیلترهوای خودرو، هوای فیلتر نشده به سمت پره‌های کمپرسور هدایت می‌شود و این امر موجب آسیب رسیدن به توربو شارژ ها می‌شود.
    پیشنهاد می کنیم حتما پیش از قرار دادن فیلتر جدید، محفظه فیلترخودرو را به خوبی تمیز کنید تا ذرات ریزی که در این قسمت جمع شده‌است وارد مسیر ورودی هوا نشود. تعویض به موقع فیلتر روغن نیز از آلوده شدن روغن جلوگیری می‌کند و باعث افزایش عمر بلبرینگ‌های شفت توربو می‌شود. همچنین تعویض فیلتر سوخت را نیز فراموش نکنید؛ زیرا گرفتگی آن باعث می‌شود نسبت سوخت و هوا از حالت تنظیم خارج شود.
  4.  سعی کنید در حین رانندگی فشار کمی به موتور خودرو وارد کنید.
    سعی کنید برای حفظ توربوشارژ ها در موقع رانندگی ، کمترین فشار ممکن را به موتور وارد کنید. این به این معناست که سعی کنید در رانندگی کمترین فشار روی پدال گاز ایحاد کنید و بوست توربو را در پایین‌ترین حالت ممکن نگه دارید.
  5.  گرم کردن موتور را پیش از رانندگی فراموش نکنید.
    برای روانکاری توربوشارژ ها، بهتر است پیش از رانندگی به گرم کردن موتور خودرو بپردازید، زیرا دمای پایین موتور و غلظت روغن های موجود درخودرو، موجب کاهش روان کنندگی توربو شارژها می شود.
  6.  در رانندگی‌های طولانی به خودرو استراحت بدهید.
    به این موضوع باید توجه داشته باشید هنگامی که با سرعت بالایی در حال رانندگی هستید، سیستم توربو شارژر با تمام توان به صورت کاملا خود کار وظایف خود را انجام می دهد و همین موضوع موجب بالا رفتن درجه حرارت قطعات مکانیکی خودرو می شود. در نتیجه بهتر است پس از مسافت‌های طولانی اگر قصد توقف دارید، حدود 30 ثانیه خودرو را به‌صورت درجا روشن گذاشته تا درجه حرارت به حد نرمال برسد و سپس موتور را خاموش کنید.
  7.  پیش از خاموش کردن خودرو از گازدادن بپرهیزید.
    بسیاری از افراد عادت دارند که قبل از خاموش کردن خودرو، به طور متوالی پدال گاز را بفشارند و سپس خودرو را خاموش کنند، اما باید گفت این کار کاری بسیار بیهوده می باشد. زیرا گاز دادن موجب در مدار قرار گرفتن توربو شارژر می‌شود و قطعات دوار آن به چرخش درخواهند آمد، اما به محض اینکه موتور را خاموش ‌کنید سیستم روانکاری از کارافتاده و روغن به محل توربو نخواهد رسید و در نتیجه توربوشارژ ها پس از مدتی آسیب شدیدی خواهند دید.
  8. از دنده ی مناسب در طول رانندگی بهره ببرید
    اگر خودروی شما مجهز به گیربکس دنده‌ای یا اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها است، هنگام سبقت گرفتن یا بالا رفتن خودرو از سربالایی سعی کنید از دنده ی سنگین‌تر استفاده نمایید، زیرا در این حالت فشار بسیار کمتری به توربو وارد می‌شود و کل سنگینی کار برروی توربوشارژ نخواهد بود. باید گفت که وقتی از دنده سنگین‌تر استفاده می‌کنید، خودرو سریع‌تر شتاب می‌گیرد و مدت زمانی‌که توربو در حالت بوست کامل کار می‌کند کاهش می‌یابد.