سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دبل زون ام جی

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دبل زون ام جی

یکی از دغدغه های همه ی افرادی که به دنبال خرید و فروش خودرو ام جی هستند، سیستم تهویه مطبوع است. در خودروهای ام جی مساله ی تهویه مطبوع درون کابین خودرو با سیستم تهویه ی مطبوع اتوماتیک دبل زون حل شده است. این سیستم تهویه مطبوع یک سیستم تهویه مطبوع دوگانه و پیشرفته است شاید بپرسید اصلا سیستم تهویه مطلبوع دبل زون چیست و چه تفاوتی با سایر سیستم های تهویه ی مطبوع خودروها دارد؟در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دبل زون خودروهای ام جی بپردازیم….

چه تفاوتی بین سیستم تهویه مطبوع دبل زون و سیستم تهویه معمولی در بین قطعات و لوازم جانبی وجود دارد؟

ممکن است بارها این اتفاق برای شما پیش آمده باشد که در اتومبیل نشسته باشید اما سیستم تهویه مطبوع خودرو تنها قسمت جلویی ماشین را خنک کرده باشد و توان خنک کردن قسمت عقب را نداشته باشد. این موضوع در گذشته یکی از دغدغه های اصلی برندهای معروف تولید ماشین مانند ام جی بود تا اینکه سیستم تهویه مطبوع دبل زون پا به عرصه گذاشت.
سیستم تهویه مطبوع دبل زون ام جی توانایی این را دارد که برای راننده و سرنشینان سیستم گرمایشی و سرمایشی را به صورت مجزا فراهم نماید و شرایط مطلوب تری را برای سرنشینان خودروهای ام جی فراهم کند..
در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دبل زون خودروهای ام جی دو قسمت برای تنظیم دما وجود دارد که راننده و سرنشین جلو می توانند با استفاده از آن دمای موردنظر خود را انتخاب نمایند و دماهای گوناگونی را می توان برای هر سرنشین فراهم کرد.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در خودروهای ام جی

شاید با خودتان فکر کنید که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همان سیستم کولر خودروهای ام جی است اما باید این را بگوییم که در حقیقت خودروهای ام جی که مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک می باشند، از بهترین نوع تهویه مطبوع برخوردار می باشند.
در سیستم کولر خودروهای عادی فرآیندی انجام می شود که در این فرآیند، مایعی مخصوص فشرده و سپس تبخیر می‌شود و به وسیله فن به درون اتاق خودرو وارد می‌شود تا از گرمای اتاق کاسته شود. اجزای این سیستم عبارتند از: کمپرسور (فشرده ساز)، تبادل کننده گرما (اواپراتور) و دمنده (فن) اما در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو این مساله از پیچیدگی بیشتری برخوردار می باشند.
در حقیقت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودروهای ام جی، مکانیزمی همانند کولر خودروهای عادی دارند اما با این تفاوت که دیگر دمای مورد نظر در این سیستم خودروهای ام جی، به صورت دستی و حسی به دست نمی آید، بلکه با این سیستم تهویه مطبوع خودروهای ام جی شما می توانید به راحتی دمای اتاق خودرو را با دقت نیم درجه سانتیگراد تنظیم کنید .
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در حقیقت به صورت حلقه بازخوردی عمل می کند، که خروجی این مکانیزم به اطلاعاتی تبدیل می‌شود که به کنترلر ورودی داده می‌شود، این فرآیند باعث می شود که سرنشینان خودروهای ام جی قادر به کنترل آسان دمای داخل اتاق خودرو باشند. برای مثال اگر شما درجه دما اتاق خودروی ام جی را روی 18 درجه تنظیم کرده باشید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دائما در حال اندازه‌گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به کنترلر ورودی می‌فرستد و دما را ثابت روی عدد وارد شده ثابت نگه می دارد.
مکانیزم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودروهای ام جی به این صورت است که کنترلر ورودی اطلاعات را گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و متناسب با آن دستوراتی برای اجزای سیستم صادر می کند، مثلاً اگر شدت گرمای هوای بیرون زیاد شود کنترلر دستگاه به فن دستور می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد تا دمای هوای داخل کابین ثابت بماند.
سیستم‌های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته‌، از سنسورهای خورشیدی که روی داشبرد اتومبیل ام جی تعبیه شده اند، استفاده می‌کنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق را اندازه گیری کنند و بنا بر اطلااعت بدست آمده به صورت اتوماتیک، شدت کارکرد سیستم را تغییر دهند تا راننده و سرنشینان تغییر دما را احساس نکنند.
امروزه اکثر خودروها مجهز به سیستم کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته می‌شود، لازم به ذکر است که تمامی اتومبیل های مدل‌ روز دنیا دارای این آپشن هستند.

سیستم تهویه مطبوع

نکاتی مهم در رابطه با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دبل زون خودروهای ام جی:

  • حتما فیلتر کولر خودروهای ام جی را مانند سایر قطعات و لوازم یدکی ام جی هر ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کنید تا هوای تمیز به داخل خودرو برسد و از آسیب به کولر خودرو جلوگیری شود.
  • دریچه تهویه ی مطبوع خودروهای ام جی را حتما به سمت بالا قرار دهید تا گردش هوا به درستی صورت گیرد.
  • اگر خودروی ام جی را در جای گرم پارک کرده‌اید ابتدا پنجره‌ها را باز کنید تا خودرو کمی خنک شود سپس از سیستم تهویه ی مطبوع استفاده کنید.
  • استفاده از تهویه مطبوع در سرعت‌های بالا به صرفه‌تر از پایین کشیدن شیشه‌های خودرو است.
  • در دور پایین موتور سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید تا آسیبی به کمپرسور خودرو وارد نشود.